Інклюзивна освіта
Порядок організації інклюзивного навчання у Тлумацькому закладі дошкільної освіти «Сонечко» здійснюється за Постановою Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 № 530 (зі змінами), що регламентує здобуття дошкільної освіти вихованців з ООП відповідно до Державного стандарту за допомогою найбільш прийнятних для таких дітей методів і способів.
Зарахування вихованців із ООП та створення інклюзивної групи
Відповідно до Положення про заклад дошкільної освіти зарахування дітей з особливими освітніми потребами здійснюється наказом директора ЗДО на підставі таких документів:
-
заяви про зарахування, поданої особисто одним із батьків або іншим законним представником дитини;
-
копії свідоцтва про народження дитини;
-
медичної довідки, виданої відповідно до ст. 15 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», разом з висновком про те, що дитина може відвідувати ЗДО;
-
висновку ІРЦ про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини (далі – Висновок). На період воєнного стану дозволяється надавати їхні копії. Висновки, видані до 1 січня 2022 р., є дійсними до закінчення строку їх дії або до видачі нового висновку в установленому порядку.
За наявності інвалідності в дитини до заяви додаються:
-
копія медичного висновку, надана лікарсько-консультативною комісією, або копія посвідчення особи, яка одержує державну соціальну допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю»;
-
копія індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю.
Інклюзивна група утворюється в обов’язковому порядку за наявності однієї такої заяви. Кількість вихованців із ООП в такій групі має становити:
-
не більше однієї дитини, яка потребує четвертого чи п’ятого рівня підтримки;
-
не більше двох дітей, які потребують третього рівня підтримки;
-
не більше трьох дітей, які потребують другого рівня підтримки.
Згідно з Постановою КМУ від 26.04.2022 № 483 у період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) гранична кількість дітей з ООП в інклюзивних групах, визначена цим Порядком, не застосовується! Заклад освіти не може відмовити в організації інклюзивного навчання дитини з особливими освітніми потребами та створенні інклюзивної групи.
Якщо у Висновку відсутня інформація про рівень підтримки дитини, вона зараховується до групи ЗДО відповідно до складності її порушень з урахуванням рекомендацій команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП (далі – Команда супроводу) за участю фахівців ІРЦ.
У разі створення інклюзивної групи вводиться посада асистента вихователя (з розрахунку одна штатна одиниця на одну групу). Цей фахівець забезпечує особистісно-орієнтоване спрямування освітнього процесу, бере участь у розробленні та виконанні індивідуальної програми розвитку (далі – ІПР), адаптує навчальні матеріали з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з ООП.
За рекомендаціями ІРЦ та письмовою заявою одного з законних представників дитини заклад освіти забезпечує доступ до освітнього процесу асистента дитини з ООП, який має проходити медичний огляд відповідно до вимог законодавства.
Індивідуальна програма розвитку дитини з ООП
Індивідуальна програма розвитку дитини з ООП розробляється Командою супроводу за формою згідно з додатком 1 Порядку організації інклюзивного навчання. ІПР:
-
складається на навчальний рік (у разі потреби за рішенням Команди супроводу – на літній період);
-
підписується всіма членами Команди супроводу, одним із законних представників дитини;
-
затверджується керівником закладу дошкільної освіти;
-
переглядається тричі на рік (у разі потреби частіше) з метою її коригування;
-
зберігається в закладі дошкільної освіти не менше ніж три роки;
-
обліковується у системі автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів.
У разі відвідування дитиною з інвалідністю реабілітаційної установи ІПР узгоджується з її індивідуальною програмою реабілітації. За бажанням законні представники дитини можуть отримати копію ІПР у закладі освіти або у АС «ІРЦ».
Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомога)
Надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги) дітям з особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до ІПР з урахуванням рекомендацій ІРЦ.
Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові заняття проводяться працівниками дитячого садочку та додатково залученими фахівцями, у вигляді занять в індивідуальній або груповій формі.
Тривалість занять визначається відповідно до віку вихованців та виду діяльності й не враховується під час визначення гранично допустимого навчального навантаження на дитину з ООП.
Адміністрація закладу дошкільної освіти здійснює контроль за наданням допомоги та станом виконання завдань, визначених в ІПР.